Volume 20 : 2
In welke situaties moeten (oude) verkavelingsvergunningen nog bijgesteld worden?
De wijziging van de Overheidsopdrachtenwet door de wet van 18 mei 2022: de regels met betrekking tot de uitsluitingsgronden en de corrigerende maatregelen gecorrigeerd in het licht van de rechtspraak van het Hof van Justitie
Overheidsopdracht voor architectuurdiensten – Gunningscriterium ‘Visienota’ – Evaluatie van offertes – Aanwending door aanbestedende overheid van vooraf niet aangekondigde subgunningscriteria bij de beoordeling van offertes – Niet aangekondigde weging – Onwettige evaluatie
Omgevingsvergunning – Vergunningsvoorwaarde – Beperkte planaanpassing – Verzoek vergunningaanvrager
Omgevingsvergunning – Vergunningsvoorwaarde – Beperkte planaanpassing – Wijzigingsverzoek vergunningaanvrager in eerste aanleg en in administratief beroep – Aanpassing verkavelingsvoorschrift en – Proportionaliteit
Omgevingsvergunning – Vergunningsvoorwaarde – Wijzigingsverzoek – Beperkte / geen beperkte planaanpassing
Toewijzen van domeinconcessies door aanbestedingsplichtige instantie – Miskenning van transparantiebeginsel, gelijkheidsbeginsel en beginsel van non-discriminatie – Strijdig met openbare orde – Absolute nietigheid – Procesbelang
Koop – Verplichting tot conforme levering (art. 1604 en 1610 oud BW) – Aanvaarding – Gevolg – Geen vordering ontbinding op grond van niet-conformiteit meer mogelijk – Koopvernietigend verborgen gebrek (art. 1648 oud BW) – Korte termijn – Ontoelaatbaarheid
Burenhinder – Schade – Gebruiks- en genotsderving – Geen verrekening met verkoopprijs
Instorting tijdens verbouwingswerken – Aansprakelijkheid bouwheer en bouwactoren – Overtreding stedenbouwkundige vergunning – Contractoverdracht – Opzettelijk verzwijgen – Schending art. 59 Wet Verzekeringen (nietigheid) – In solidum aansprakelijkheid – Verdeling van aansprakelijkheid
Tienjarige aansprakelijkheid – Stabiliteitsbedreigend karakter (bewijslast) – Verborgen gebreken – Verstrijken redelijke/korte termijn leidt tot ontoelaatbaarheid
Deskundigenonderzoek – Uitbreiding opdracht
In welke situaties moeten (oude) verkavelingsvergunningen nog bijgesteld worden?
De wijziging van de Overheidsopdrachtenwet door de wet van 18 mei 2022: de regels met betrekking tot de uitsluitingsgronden en de corrigerende maatregelen gecorrigeerd in het licht van de rechtspraak van het Hof van Justitie
Overheidsopdracht voor architectuurdiensten – Gunningscriterium ‘Visienota’ – Evaluatie van offertes – Aanwending door aanbestedende overheid van vooraf niet aangekondigde subgunningscriteria bij de beoordeling van offertes – Niet aangekondigde weging – Onwettige evaluatie
Omgevingsvergunning – Vergunningsvoorwaarde – Beperkte planaanpassing – Verzoek vergunningaanvrager
Omgevingsvergunning – Vergunningsvoorwaarde – Beperkte planaanpassing – Wijzigingsverzoek vergunningaanvrager in eerste aanleg en in administratief beroep – Aanpassing verkavelingsvoorschrift en – Proportionaliteit
Omgevingsvergunning – Vergunningsvoorwaarde – Wijzigingsverzoek – Beperkte / geen beperkte planaanpassing
Toewijzen van domeinconcessies door aanbestedingsplichtige instantie – Miskenning van transparantiebeginsel, gelijkheidsbeginsel en beginsel van non-discriminatie – Strijdig met openbare orde – Absolute nietigheid – Procesbelang
Koop – Verplichting tot conforme levering (art. 1604 en 1610 oud BW) – Aanvaarding – Gevolg – Geen vordering ontbinding op grond van niet-conformiteit meer mogelijk – Koopvernietigend verborgen gebrek (art. 1648 oud BW) – Korte termijn – Ontoelaatbaarheid
Burenhinder – Schade – Gebruiks- en genotsderving – Geen verrekening met verkoopprijs
Instorting tijdens verbouwingswerken – Aansprakelijkheid bouwheer en bouwactoren – Overtreding stedenbouwkundige vergunning – Contractoverdracht – Opzettelijk verzwijgen – Schending art. 59 Wet Verzekeringen (nietigheid) – In solidum aansprakelijkheid – Verdeling van aansprakelijkheid
Tienjarige aansprakelijkheid – Stabiliteitsbedreigend karakter (bewijslast) – Verborgen gebreken – Verstrijken redelijke/korte termijn leidt tot ontoelaatbaarheid
Deskundigenonderzoek – Uitbreiding opdracht
Année
2022
Volume
20
Numéro
2
Page
74
Langue
Néerlandais
Juridiction
Raad voor Vergunningsbetwistingen, 17/02/2022
Référence
“Omgevingsvergunning – Vergunningsvoorwaarde – Beperkte planaanpassing – Wijzigingsverzoek vergunningaanvrager in eerste aanleg en in administratief beroep – Aanpassing verkavelingsvoorschrift en – Proportionaliteit”, T.B.O. 2022, nr. 2, 74-76
Résumé
Op grond van artikel 4.3.1, § 1, tweede lid VCRO kan de vergunningverlenende overheid tot de afgifte van een vergunning beslissen als de overeenstemming van de aanvraag met het recht en de goede ruimtelijke ordening door het opleggen van voorwaarden gewaarborgd kan worden. Een voorwaarde mag een aanpassing van de plannen van de aanvraag inhouden, voor zover de planaanpassing “beperkt” is. Luidens artikel 4.3.1, § 1, derde lid VCRO is een beperkte planaanpassing maar mogelijk na voorafgaand wijzigingsverzoek van de aanvrager, zoals geformuleerd in artikel 30 Omgevingsvergunningsdecreet. De rechtsgrond om in graad van bestuurlijk beroep van de vergunningsprocedure wijzigingen aan de aanvraag aan te brengen, is in artikel 64 Omgevingsvergunningsdecreet terug te vinden. Een gewijzigde aanvraag hoeft niet aan een openbaar onderzoek te worden onderworpen als de in artikel 64, tweede lid bepaalde voorwaarden vervuld zijn. Als de voorwaarden niet vervuld zijn, kan de bevoegde overheid beslissen om over de gewijzigde aanvraag een openbaar onderzoek te organiseren en (opnieuw) adviezen in te winnen, zoals bepaald in het derde lid. Anders dan artikel 30, bepaalt artikel 64 Omgevingsvergunningsdecreet niet uitdrukkelijk dat de aanvrager een verzoek tot wijziging van zijn aanvraag indient. Aangezien op de eerste plaats de aanvrager de contouren van de vergunningsaanvraag bepaalt, moet er niettemin worden aangenomen dat ook de toepassing van artikel 64 Omgevingsvergunningsdecreet een voorafgaand wijzigingsverzoek van de aanvrager vereist, al dan niet op aansporing van het bestuur. De aanpassing van de verkavelingsvoorschriften waartoe de verwerende partij ambtshalve besloten heeft, moet dan ook als een voorwaarde worden gekwalificeerd, die noodzakelijk bevonden werd om een niet-vergunbare in een vergunbare aanvraag om te zetten. Dat de verwerende partij in het dictum van haar beslissing de aanpassingen niet uitdrukkelijk als een voorwaarde bestempeld heeft, wettigt geen conclusie in andersluidende zin. De doorgevoerde aanpassingen van de ontworpen verkavelingsvoorschrift en blijken een voorwaarde te zijn voor de afgifte van de vergunning. Daaruit volgt dat de ambtshalve opgelegde aanpassingen aan de verkavelingsvoorschrift en binnen de perken van artikel 74 Omgevingsvergunningsdecreet moeten blijven (proportionaliteitsvereiste). Luidens de parlementaire toelichting van de ontwerpbepaling die het vroegere artikel 4.2.19, § 1 VCRO werd, houdt de proportionaliteitsvereiste in dat de voorwaarden de aanvraag niet substantieel kunnen wijzigen of beperken. Vervolgens wordt het evident genoemd dat vergunningsvoorwaarden maar kunnen handelen over bijkomende of bijkomstige gegevens.
Cher visiteur,
Cette page est resevée aux menbres de Jurisquare.
Veuillez vous connecter en cliquant sur le bouton 'Log in' ci-dessous, ou demander sans engagement une offre personnalisée en cliquant sur le bouton 'Abonner'. A partir de € 422,57(hors TVA) par an vous devenez déjà membre de Jurisquare et pouvez déjà accéder à la plus grande bibliothèque juridique digitale de Belgique!